Власт Републике Српске крије документе о новим, катастрофалним задужењима који ће се прекосутра наћи на сједници Народне скупштине Републике Српске, а који ће Републику Српску финансијски дотући.
До ове сједнице пракса је била да сви документи о којима расправљају народни посланици буду јавно доступни. Коалиција СНСД-ДНС-СП овог пута одлучила је да Одлуку о прихватању задужења Републике Српске према Европској инвестиционој банци за додатно финансирање по пројекту изградње аутопута Бањалука-Добој, Одлуку о износу гаранција које може дати Република Српска у 2018. години и Одлуку о прихватању задужења Републике Српске према Свјетској банци – међународној банци за обнову и развој по пројекту реструктурирања Жељезница Републике Српске не објави.
Министри финансија Зоран Тегелтија и саобраћаја и веза Неђо Трнинић синоћ су се запетљали у објашњавању чињеница којих нема о одлукама. Зато Партија демократског прогреса доставља јавности комплетну документацију (све одлуке су доступне и на линку http://pdp.rs.ba/vlada-krije-dokumenta-o-zaduzivanju/ ), а наш Економски савјет анализирао је сваки од докумената:
Одлука о износу гаранција које може издати Република Српска у 2018. години
Скини документ
У конвертибилним маркама –
750 милиона
Потенцијална кредитна изложеност (примјер Никола Тесла д.о.о. Бањалука)
1,25 милијарди КМ
Стање дуга по основу издатих гаранција РС на дан 31.12.2017. године
313 милиона КМ
у одлуци нема списка пројеката и захтјева институција које се спомињу да ће користити ове гаранције
овдје се ради о директном усмјеравању гаранција према страначким локалним заједницама,болницама,домовима здравља и јавним предузећима који су губиташи и имају створене огромне дугове,
јасно је да корисници ових гаранција неће бити у стању враћати ове кредите те ће они ићи на терет буџета тј.грађана,
најбољи примјер осмишљене преваре око гаранција је предузеће Никола Тесла д.о.о. Бањалука који је водио Драган Вучетић(наводно у бјекству),главни економски савјетника Милорада Додика:
2013.године Народна скупштина Републике Српске издаје гаранцију(сад би то требала радити Влада РС за све појединачне случајеве) за Вучетићево предузеће Никола Тесла д.о.о. у износу до 12 милиона КМ што он користи и задужује се код комерцијалних банака на период од 15 година уз каматну стопу 8%. Вучетић не враћа кредит и банке активирају гаранцију према Влади РС већ 2014.године и од тада буџет(читај народ РС) враћа кредит са припадајућим каматама у износу од скоро 20 милиона КМ. Вучетић је узео новац,побјегао а питање је да ли се уопште води поступак против њега.
овакав концепт се очекује код сви гаранција које ће бити издате у оквиру одлуке која се предлаже,корисници гаранција тј.примаоци кредита неће враћати кредите већ ће се активирати гаранције и то ће ићи на терет грађана…
суштина је да од када РС издаје гаранције, од 2010. године до 2016. године за коју постоје последњи подаци о издатим гаранцијама, Република Српска издала гаранција у вриједности од 394 милиона КМ, а да се сада само у једној години планира издати гаранција у скоро дупло већем износу. Ово само показује да јавна предузећа, ИРБ и други субјекти на које ће се ове гаранције односити нису способни да се даље задужују, осим у случају да гарант враћања кредита у коначници буде буџет РС, односно грађани РС
Одлука о износу гаранција које може издати Република Српска у 2018. години
Одлука о прихватању задужења према Свјетској банци – Међународној банци за обнову и развој (IBRD) по пројекту реструктурисања Жељезница Републике Српске
Скини документ
У еврима – милиони
51,3 У конвертибилним маркама – милиони
100,33
Износ са каматама које треба отплатити
цца 130 милиона КМ
највећи дио средстава из овог задужења, чак 83,2% тј. 84 милиона КМ, директно враћа Влада РС (читај: Буџет тј сви грађани, чак и они који никада нису ни ушли у воз) и биће намијењена за измиривање дуговања из периода 2011-2016, што уствари подразумијева намирење неизмирених обавеза насталих дугогодишњим лошим управљањем Жељезницама преко „леђа“ свих грађана, односно пореских обвезника РС који ће враћати овај кредит
у одлуци је јасно наведено да ће доћи до смањења/отпуштања 1000 радника;
ово је најбољи показатељ да владајућа коалиција СНСД-ДНС-СП-папци награђује лоше предсједнике,министре,директоре и руководиоце умјесто да их смјењује и тражи њихову одговорност,прави дугове,неплаћај обавезе све се то кредитима намирује а народ Републике Српске ће у будућности све то намирити.
Одлука о прихватању задужења према Свјетској банци – Међународној банци за обнову и развој (IBRD) по пројекту реструктурисања Жељезница Републике Српске
Одлука о прихватању задужења према Европској инвестиционој банци (ЕIB) за додатно финансирање по пројекту изградње ауто-пута Бања Лука-Добој
Скини документ
У еврима – милиони
47
У конвертибилним маркама – милиони
91,9
Износ са каматама које треба отплатити 120 милиона КМ
Досадашњи уговори о задужењима за дионицу 1 185 милиона евра
Досадашњи уговори о задужењима за дионицу 2
160 милиона евра
Укупно задужење по пројекту ауто-пута Бања Лука – Добој до сада, дакле без овог додатног задужења
345 милиона евра
УКУПНО ЗАДУЖЕЊЕ КОД МЕЂУНАРОДНИХ ФИНАНСИЈСКИХ ИНСТИТУЦИЈА ПО ПРОЈЕКТУ ИЗГРАДЊЕ АУТО-ПУТА БАЊА ЛУКА-ДОБОЈ СА НОВИМ ДОДАТНИМ ЗАДУЖЕЊЕМ
402 МИЛИОНА ЕВРА (иде још 10 милиона КМ од ЕБРД)
783 МИЛИОНА КМ
ИЗНОС КОЈИ ТРЕБА ОТПЛАТИТИ СА КАМАТАМА
цца 1,1 МИЛИЈАРДА КМ
врхунац лицемјерја је образложење и разлози за ово додатно задужење, 92 милиона КМ за непредвиђене физичке услове на терену (поплаве из 2014???) и неповољни климатски услови, наводно све се ово знало 2016.године па се поставља логично питање зашто се чекало да се предложи по хитном поступку?
овдје је класични примјер извлачења новца и додатног оптерећења буџета РС
Одлука о прихватању задужења према Европској инвестиционој банци (ЕIB) за додатно финансирање по пројекту изградње ауто-пута Бања Лука-Добој
Задужење по издатим гаранцијама РС у 2018. години
750 милиона КМ
Износ дугорочног задужења у 2018. години – Одлука НСРС
447 милиона КМ
Износ краткорочног задужења путем трезорских записа у 2018. години (до 8% редовних прихода буџета) – Одлука НСРС
144 милиона КМ
Задужење према ЕБРД по пројекту реструктурисања Жељезница
100,33 милиона КМ
Додатно задужење према ЕИБ по пројекту изградње ауто-пута Бања Лука-Добој
91,9 милиона КМ
УКУПНО ЗАДУЖЕЊЕ У 2018. ГОДИНИ
1,533 МИЛИЈАРДИ КМ
Са каматама коштаће грађане РС преко 2 МИЛИЈАРДЕ КМ
Овај износ је довољан да се повећају пензије, инвалиднине, социјалниа давања за 100% у 2018.години за сваког пензионера и корисника инвалиднина и социјалних давања.
УКУПНО ЗАДУЖЕЊЕ У 2018. ГОДИНИ
Погледајте инфографику